Jak bojují s korupcí jinde
V USA neexistují akcie na doručitele, ani vkladní knížky na doručitele. Všechny transakce provádějí makléři, kteří jsou přísně licencovaní příslušnou agenturou. Agentura SEC byla vytvořena během Progresivní éry, éry, která následovala Gilded éru .Pomáhá to? Není to perfektní, ale je to lepší než tady. Za George Bushe mladšího SEC a regulace trhu nebyly zrušeny, ale byli povoleny některé nové produkty' a 'bankovní průmysl' vytvořil produkty' jako CDSs " (Credit default swaps -- nové 'nástroje', které se staré kontroly zakazovali, a které umožnily bankám prodávat balíky bezcenných hypoték. To byla jedna z příčin 'bubliny' na trhu realit a následné krize.
Během Progresivní éry která zahrnovala hospodárskou krizi 1893-1903, v USA 'Civil Service' (Státní služba) nahradila dřívější 'patronage system' (tedy trafiky pro vysoké spolustraníky). U nás takový zákon byl schválen ale nějak upadl v zapomenutí. To je škoda, protože Státní služba také eliminuje nestydaté platy, které členové správníchh rad a státních či městských podniků u nás pobírají.V USA CEOs (ředitelé) firem také pobírají neúměrné platy a bonusy, ale jen u soukromých firem, kde si na ně musí aspoň v konkurenci vydělat. Ne u podniků, či spíše úřadům jako VZP či DP, které konkurenci nemaji. Trochu se to blíží té české praxi u bank, které vláda zahránila před bankrotem, no ale neřekl jsem, že je tam vše ideální, že ne. Taky proti bonusům bankéřů Američané reptají.
Poctivé volby jsou jen první krok
Svobodný tisk, kontrolní úřady a NGO hlídací psi jsou doplnkém pro fungující demokracii.Jak správně řekl Jiří Boudal, potřebujeme víc
watchdogových iniciativ a organizací. Slovo 'watchdogové' mi nelíbí; řekl bych dozorčí nevládní organizace, nebo prostě, potřebujeme více 'hlídacích psů'- občanských sdružení, jako jsou
které sledují legislativní proces, hlasování poslanců a senátorů, a které si postupně získávají důvěru voličů, a tím i vliv. Je na takových sdruženích, aby přiměla kandidáty na úřad k specifickým závazkům a pak dohlédla na jejich plnění.
Hesla z
billboardů typu
jsou k ničemu. Nic konkrétního neslibují, k ničemu nezavazují. V Americe se jim posměšně říká "motherhood and apple pie," tedy “za maminku a buchty.“

Žádné komentáře:
Nové komentáře nejsou povoleny.